Page 162 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 162

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 12      76

             3. ÜNİTE > Bitki Biyolojisi  Kazanım 12.3.2.4. Bitkilerde su ve madde taşınmasıyla ilgili deney tasarlar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Gözlem Yapma Becerisi, Deney Düzeneği Kurma ve Yapma Becerisi,
                                          Hipotez Kurma Becerisi, Deney Tasarlama Becerisi, Değişkenleri Belirleme Becerisi
             Etkinlik İsmi                BİTKİLERDE SUYUN YÜKSELMESİ                            40 dk.

             Amacı      Bitkilerde suyun yükselme hareketini gözlemleyebilme.                    Bireysel

            Bitkiler, su ve mineralleri genellikle kökleriyle alır ve yapraklara doğru iletir. Bitkiler buharlaşma olayı ile
            büyük miktarda su kaybeder. Terleme (transpirasyon), yapraklardan ve bitkinin hava ile temas hâlindeki
            diğer kısımlarından suyun buhar yoluyla kaybıdır. Terlemeyle kaybedilen suyu dengelemek için kaybo-
            lan miktarda suyun kökler tarafından alınması, yukarı gövdeye doğru ilerlemesi ve yapraklara taşınması
            gerekir. Bitki tarafından alınan su miktarı veya buharlaşmayla kaybedilen su miktarı nicel olarak belir-
            lenebilir. Bunun için bitki ya da bitki organlarında ağırlık azalması tartı yöntemiyle tayin edilebilir veya
            bitki tarafından alınan su miktarı potometre yöntemiyle belirlenebilir.


              Yönerge  Aşağıda bir bitkide suyun hareketini gözlemlemek amacıyla hazırlanan bir deney düzeneği veril-
                     miştir. Deneyi yapınız ve deneyin sonuçlarına göre soruları cevaplayınız.

            Gerekli Malzemeler:
            6 deney tüpü, tüplük, su, alüminyum kâğıt, bisturi, 6 fasulye filizi, vazelin, cam kalemi
            Deneyin Yapılışı:
            6 tane deney tüpüne üstte 2 cm boşluk kalacak şekilde su doldurunuz ve ağızlarını alüminyum kâğıt ile
            kapatınız. Tüplerin her birine aşağıda gösterilen ve sıralanan işlemleri Şekil 1'den yararlanarak yapınız.
            Tüplerdeki su seviyelerini bitkileri yerleştirdikten sonra cam kalemiyle işaretleyiniz.







                            Alüm nyum
                               kâğıt
                               Su
                             sev yes

                                Su



                                       1        2        3       4        5        6

                             Şekil 1: Suyun alınması etkinliğiyle ilgili tüp ve bitkiler
            1. Tüp: Sadece su seviyesini işaretleyiniz.
            2. Tüp: Fasulye filizinin köklerini kesiniz ve alüminyum kâğıdın içinden geçirerek suya daldırınız.
            3. Tüp: 2 numaralı tüpe yaptığınız işlemlerin aynısını uyguladıktan sonra sapları bitkinin üzerinde kala-
                   cak şekilde yaprakları kesiniz.
            4. Tüp: Tüpün ağzındaki alüminyum kâğıdı çıkarınız. Köklü bir fasulye filizini tüpteki suya daldırınız.
                   Alüminyum kâğıdı tüpün çevresine bitkiyi tutacak şekilde sarınız.
            5. Tüp: 4 numaralı tüpte yaptığınız işlemlerin aynısını uyguladıktan sonra sapları bitkinin üzerinde ka-
                   lacak şekilde yaprakları kesiniz.
            6. Tüp: 2 numaralı tüpteki işlemleri tekrarlayınız. Buna ek olarak yaprakların alt ve üst yüzeylerine va-
                   zelin sürünüz.
            Tüplerin hepsini de bir tüplüğe yerleştirerek oda sıcaklığında ve aydınlık bir ortamda 24 saat bekletiniz.
            Daha sonra tüplerdeki su seviyesini tekrar işaretleyiniz. Tüplerin ilk ile son işaret arasındaki mesafeyi
            ölçerek milimetre cinsinden yazınız.



                                                                                                   161
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167