Page 449 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 449

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          3.  Olası Cevaplar:                            2.    DURUM         KADIN        KOCASI
             a)  Kendimi  üzgün/değersiz/mutsuz/umutsuz/öfkeli hisseder-
                dim.                                                      Kocasını keder-  Radyodaki
             b)  Çatışma kelimesinin çağrışımı kulağa hoş gelmemektedir.   lendirdiği için   hafif müzik sesi,
                Bu nedenle de olumsuz bir algı oluşmaktadır ancak çatışma   bu müzikten   düşüncelere
                insana kendisini her zaman kötü hissettirmeyebilir. Çatışma   hoşlanmaz.   dalmasına ve key-
                sonunda çözüm gerçekleşmişse içimiz daha huzurlu olabilir.   Radyodan hafif   Onun efkârını   finin kaçmasına
                Çatışma farklı bir bakış açısı ile olaylara bakmamızı sağlayabilir.   bir müzik sesi   dağıtmak ve ruh   sebep olur. Bu
                Yeni ve değişik fikirlerle karşılaşabiliriz. Çatışma anında konu ile   gelmesi  hâlini düzeltmek   yüzden karısıyla
                ilgili daha detaylı düşünmek zorunda olduğumuz için çözüm   maksadıyla yeni   yaptığı sohbeti
                üretmek de daha kolay olabilir.                           konulardan söz   bırakıp sessizliğe
          4.  Olası Cevaplar:                                             açıp ortamı değiş-  bürünür.
                                                                          tirmeye çalışır.
             Paydos “işi veya çalışmayı geçici olarak bırakma, herhangi bir işi
             bıraktırma” anlamlarına gelmektedir. Buradan hareketle Murta-  Mumun bitece-  Bitmek üzere
             za mesleğini değiştirmiş olabilir. Belki de eşinin olumsuz söy-  ğini görünce ta-  olan mum,
             lemlerine dayanamayıp “paydos” diyerek ondan bu sözlere son   salanmaya başlar.  kederlenmesine
             vermesini istemiş olabilir.                                  Bu durumun ko-  ve düşüncelere
                                                                          casını hüzünlen-  dalmasına yol
          Etkinlik No.: 125                                  Mumun bitmek   dirdiğini bildiği   açar. Mum alevini
                                                             üzere olması  için endişe duyar.  kendine benzetir.
          1.  Metindeki temel çatışma; kadın ve erkek arasındaki uyumsuz-  Ortamın havasını  Alevin sönecek
             luğa dayanmaktadır. İkisinin de evlilikten beklentileri farklıdır.   değiştirebilmek   olmasını ümitsiz-
             Kadın-erkeğe göre- absürt isteklerde bulunmaktadır; her şeyin   için lambayı yak-  liğin ve boşluğun
             umduğu, beklediği gibi olması için erkeğe baskı yapmaktadır.   mak ve perdeyi   başlangıcı olarak
             Sonuç olarak aralarındaki ilişki çıkmaza girmiştir.          açmak ister.  görür.
          2.  Olası Cevaplar:                           3.  Olası Cevap: Kadın ve kocası, mum ışığında baş başa romantik bir
             Tiyatro metinlerinde kişilerin sözleri, diyalogları olay örgüsü-  akşam yemeği yerler. Yemek esnasında günü nasıl geçirdikleri, or-
             nün şekillenmesinde önemli bir unsurdur, parçadır. Erkeğin   tak bir arkadaşlarıyla gerçekleştirecekleri buluşma ve eve almayı
             metinde geçen  Annenizle  babanızı  anlıyorum.  Ama  öbürleri?   düşündükleri yeni mobilyalar hakkında hoş bir sohbet gerçekleş-
             Evet desem, diyemem ya, kendimi küçük bir hastane açmış sa-  tirirler. Keyifle yenen yemek, radyoda çalmaya başlayan eski bir
             yacağım. sözleri de olay örgüsünün anlaşılmasında önemli bir   şarkıyla birlikte yerini sessizliğe bırakır. Çünkü radyoda çalan
             ipucudur. Olayların nasıl seyredeceğinin işaretidir. Okuyucuda   müzik, Hilmi'yi (Kocası) aklından çıkaramadığı kederli günlerine
             merak uyanmasını sağlamıştır. Çünkü metnin çatışma ögelerin-  götürmüştür. Bunun farkına varan Karısı, Hilmi'nin efkârını da-
             den olan kadının beklentilerinin karşılanıp karşılanmayacağı-  ğıtmak için duruma müdahale eder.
             nın ifadesidir.                            4.  Olası Cevap:
          3.  Olası Cevaplar:                              Evet, trenin hareket saatinin yaklaşıyor olması olay örgüsünün geli-
             Görselde bir düğün resmedilmiştir. Bu, kadın ve erkeğin uzlaş-  şiminde etkilidir. Çünkü Hilmi'nin efkârlı hâlinin metinde bahsi ge-
             maya vardığını göstermektedir. Bu durumda ya kadın birtakım   çen son trenle gidecek bir yolcudan kaynaklandığını düşünüyorum.
             isteklerinden vazgeçmiştir ya da erkeğe bunları kabul ettirmeyi   Hilmi, mum alevinin sönüp bitivermesi gibi trenle gidecek olan ki-
             başarmıştır.                                  şiyle ilişkisinin de sona ereceğini düşünmekte ve endişelenmektedir.
                                                           Trenin hareket saati yaklaştıkça hüznü ve gerginliği artmaktadır.
          Etkinlik No.: 126                                Hilmi'nin trenle gidecek olan kişiyle ilişkisini yansıtabilmek adına
                                                           olay örgüsünde mum alevinin bitmek üzere olması, radyodan hafif
          1.  Olası Cevap:                                 bir müzik gelmesi gibi durumlar kurgulanmıştır. Böylelikle trenle
             (…)                                           gidecek kişinin Hilmi için ne kadar önemli biri olduğu ortaya kon-
                                                           mak istenmiştir.
             KOCASI: Acelen ne? Saat daha on bile olmadı; son tren gitsin hele.
                                                           Hayır, trenin hareket saatinin yaklaşıyor olması olay örgüsünün
             KADIN: Acele etmiyorum, sadece ortalığa biraz çekidüzen vermek   gelişiminde etkili değildir. Hilmi, içinde bulunduğu ruh hâlinden
             istedim. Hem fena mı olur, haydi, kalk! Bana yardımcı ol biraz.  kurtulmak için biraz zamana ihtiyacı olduğunu karısına anlatabil-
                                                           mek için “Acelen ne? Saat daha on bile olmadı; son tren gitsin hele.”
             KOCASI: Bırak lütfen, sonra toparlarız ortalığı birlikte.  ifadesini kullanmıştır. Son trenin gidişi gibi zihnindeki düşüncele-
             KADlN: Ayol, kalk haydi kalk, durma öyle! (lambayı yakarken)   rin de yok olacağını ve kısa bir süre sonra kendini toparlayacağı-
             Camı aç biraz, temiz hava girsin içeri.       nı belirtmek istemiştir. Bu nedenle trenin gidecek olması, metnin
                                                           kurgusunda zamana ve kişinin içinde bulunduğu duruma yönelik
             KOCASI: İllaki dediğim olacak diyorsun. (İsteksizce yerinden kal-  bir benzetme işlevi taşımaktadır. Metindeki olay örgüsünün gelişi-
             kar.)                                         minde etkisi yoktur.
             KADIN: Ben tabakları, bardakları toparlayıp mutfağa götürüyo-  Etkinlik No.: 127
             rum. (Masadakileri bir tepsiye koyarken) Sen de masa örtüsünü
             kaldır, bak lekelenmiş, kirli sepetine atmayı unutma.   1.  a)  Olası Cevaplar: Tiyatro karşımızda canlı olarak gerçekleşen
                                                              bir sanat dalıdır. Tarihî kişiliklerin canlandırıldığı oyunlar-
             KOCASI: (Söylenerek örtüyü toplar.) Sabah toplasak bunları ol-  da tarihi yaşıyormuş hissine kapılırız. Karşımızda belki de
             maz mıydı? Acelemiz mi var?                      ilgi duyduğumuz, merak ettiğimiz tarihî bir kişiliği gerçek-
             (Karısının peşinden sahneden ayrılır.)           ten görüyormuş gibi olmak çok heyecan verici bir durum
                                                              olabilir. İşte bu, karakterlerin sanki tarihin içerisinden çıkıp
                                                              gelmiş olduğu hissi, izleyicileri derinden etkiler.


          448
   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454