Page 450 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 450

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                b)  Tiyatroda her şey izleyicinin gözü önünde canlı gerçekleşti-  Etkinlik No.: 129
                   ği için hataya yer yoktur. Ben Mimar Sinan adlı tiyatro ese-
                   rinde tek bir kişi oyunu sahneleyecektir, tüm gözler onun   1.  Olası Cevaplar:
                   üzerindedir. Bu nedenle de oyuncu çok dikkatli olmak,
                   sözleri unutmamak zorundadır. Tüm ilgi yalnız bir kişi üze-  Metnin içinde bulunduğumuz çağda yazıldığını düşünmüyo-
                   rinde olduğu için beden dilini de iyi kullanmalıdır. Üstelik   rum. Çünkü metinde Mahmut. Niye  hiç mektup yazmıyor? ifa-
                   tarihî bir kişilik canlandırılıyorsa gerçeklik algısını oluştur-  desi geçiyor. Günümüzde insanların mektupla iletişim kurma
                   mak büyük bir ustalık istemektedir. Bütün bu unsurlar da   yolunu bıraktığı kanısındayım.
                   oyuncunun kabiliyeti ile alakalıdır.       Metnin içinde bulunduğumuz çağda yazıldığını düşünüyorum.
             2.  Okunan metinden hareketle Mimar Sinan'ın kişilik özellikleri   Çünkü metinde yaşlı bir çiftin tombala oynama alışkanlığı ile il-
                ile ilgili söylenebilecekler şunlardır: İlk cümleden itibaren Mi-  gili ifadeler yer almaktadır. Günümüzde bu tür oyunları oynama
                mar Sinan'ın birtakım yüksek hedefleri olduğu anlaşılmaktadır.   alışkanlıklarının devam ettiğini görüyorum.
                Sinan, kendisini sürekli geliştirmek için bulunduğu her ortamı,   2.  a)  Metinde  yalnızlık duygusunu izleyiciye yaşatmak için
                her an'ı bir ders gibi değerlendiren iyi bir gözlemcidir. Çalışkan   mekân olarak ev; dekor olarak da eski, yıpranmış eşyalar;
                ve azimlidir. Başarılı olmak için çok çaba göstermiştir, özverili   yeşili solmuş, sararmış, yer yer dökülmüş dantel perde ifa-
                ve sabırlı bir kişiliği vardır. Belirlediği yüksek hedeflere ulaşma   deleri kullanılmıştır.
                gayretinden hiçbir zaman vazgeçmemiş başarılı bir mimardır.
                                                              b)  Olası Cevaplar:
             3.  Olası Cevaplar: Kişilik özelliklerimizle başarı doğrudan doğ-     Yalnızlık, farklı mekân ve dekor yoluyla da anlatılabilir: de-
                ruya bağlantılıdır. Bir işi gerçekleştirmek, onu gerçekleştirme   nizde tek başına kalmış, köhne bir gemi; parktaki kırık bir
                isteği ve gayreti ile alakalıdır. Mimar Sinan'ın bu sözünde de an-  bank vb.
                latıldığı üzere bir işi başaracağına inanmak ve emek vermek o işi
                gerçekleştirmenin olumlu sonuçlanacağı anlamına gelmektedir.   3.  Olası Cevaplar:  (İki tarafında kireçle boyanmış, beyaz, tek katlı
                Sorumluluk bilincine sahip, kendini tanıyan, iyi dinleyen, başa-  evlerin sıralandığı bir sokak… Sabahın daha ilk ışıklarıyla küme
                ramadığı zaman pes etmeyen bir kişiliğimiz varsa hedeflerimize   küme toplanan, tek gayeleri gece geç saatlere kadar oyun oynamak
                yaklaşırız. Aksine çabuk pes eden bir kişiliğimiz varsa hedefle-  olan çoğu yalınayak çocuklar… )
                rimizden uzaklaşırız.
                                                              OSMAN  :  Türkü söyleriz biz,
             Etkinlik No.: 128                                          Bil bakalım biz kimiz, göster bizi körebe
             1.  Nezihe Araz'ın Ballar Balını Buldum adlı oyununda yer alan şa-       Göster bizi körebe
                hıslar 1. Erkek, 2. Erkek, 1. Kadın, 2. Kadın, Rejisör ve Suflör'dür.   AYŞE   :  Neden hep ben ebe oluyorum? Haksızlık bu!
                Olası Cevaplar: “Metindeki şahısların adlandırması dikkatimi   OSMAN  :  Sen de hemen yakalanma o zaman.
                çekti. Çünkü yazar oyunda yer alan şahıslara özel bir isim ver-  AYŞE   :  Sen de hile yapıyorsun her defasında. Gördüm
                memiş. Bu tutumuyla yazar, izleyicilerin isimlere odaklanmak        mendilin altından baktın. Gördüm.
                yerine karakterlerin söylediklerine odaklanmalarını sağlamak   OSMAN  :  Sen de ne zaman yakalansan aynı şeyi söylüyorsun.
                istemiş olabilir. Bu durum bana yazarın biçimden ziyade içeriğe
                önem veren bir tavır içinde olduğunu düşündürüyor.”        Bu yaptığına mızıkçılık derler.
                “Metindeki şahısların adlandırması dikkatimi çekmedi çün-  AYŞE   :  Mızıkçı sensin. Oynamıyorum ben.
                kü isimlerin önemli olmadığını, oyunda söyledikleri sözlerin   OSMAN  :  Oynamazsan oynama. Ben de Tahsinlerle maç
                önemli olduğunu düşünüyorum.”                           yaparım.
             2.  a)  Olası Cevaplar: “Oyun içinde oyun olmasının bence bu
                   metne katkısı olmuştur. Bu durum kurguda inandırıcılığı   Etkinlik No.: 130
                   arttırmakta ve oyunu daha da ilgi çekici hâle getirmektedir.”,
                   “Oyun içinde oyun olmasını ilk okuyuşta anlamlandırmak   1.  Olası Cevap:
                   okuyucuyu zorlayabilir. Ancak metin karşısında zorlanan ve   Okuduğum metinde bir helikopter kazası yaşanmıştır. Bu kaza-
                   tiyatroyu seven bir okuyucu için bu tür eserler merak uyan-  nın hemen sonrasında kazazedelerin aralarında geçen konuş-
                   dırıcıdır.”                                malara yer verilmektedir. Bu konuşmalardan kazazedelerin ıssız
                b)  Bir oyunun provasında oyuncuların metindeki karakter-  bir dağ başında oldukları anlaşılmaktadır. Bu nedenle seyirciye
                   leri anlaması, yorumlaması gerekir. Oyunculuk sanatında   olayın ıssız bir dağda geçtiğini çağrıştıracak ve kazayı gösterecek
                   bir role hazırlanma ve yapılan hazırlığı sahneye taşıya-  bir dekor tasarlardım. Sahneye kazaya uğramış bir helikopter ma-
                   bilme çok önemlidir. Oyuncu, en iyi şekilde sunumunu   keti yerleştirip kazadan dolayı etrafa saçılmış çeşitli malzemeler
                   yapabilmenin yolunu buluncaya dek provalara devam   kullanırdım. Ağaç dalları, kayalar, bitkiler ve çalılarla bir dekor
                   etmelidir. Karakter analizi yaparken oyuncu kendine   hazırlardım.
                   “Bu karakterin göze ilk çarpan gücü ve zayıflığı nelerdir?
                   Karakterin oyunun başlarındaki psikolojik, fiziksel ve ahla-  2.  Olası Cevap:
                   ki durumu nedir ve bu durum oyunun sonuna kadar neden   Ses sistemlerini kullanarak helikopterin elektronik cihazlarından
                   ve nasıl değişmiştir?” gibi bazı sorular sormalıdır. Ulaşacağı   gelen cızırtıları seyirciye duyururdum. Aynı zamanda mekânın ıs-
                   cevaplar, oynayacağı karakteri daha iyi anlamasına, yorumla-  sızlığını ve ürkütücülüğünü seyirciye aktarabilmek için bilgisayar
                   masına ve sahnelemesine yardımcı olacaktır.   efektlerinden faydalanıp uzaklardan gelen çeşitli hayvan sesleri
                c)  Olası Cevaplar: “Metindeki Suflör adlı karakter ben olsaydım   ile sert esen rüzgârın uğultusunu yansıtırdım. Hazırlamış oldu-
                   repliklerini unutan karakterlere çok sinirlenirdim.”, “Metin-  ğum dekoru gerçekçi kılmak için sis makinesi kullanarak kazaya
                   deki  Suflör  adlı  karakter  ben  olsaydım  görevimin  repliğini   uğramış helikopterden yükselen dumanları seyircinin görmesini
                   unutanlara hatırlatmak olduğunu düşünerek sakinliğimi ko-  sağlardım. Projektör aracılığıyla izleyicilerin dikkatini kaza yapan
                   rurdum. Sonuçta ben görevimi yapıyorum.”    helikopterin üzerine çekerdim.



                                                                                                   449
   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455