Page 451 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 451

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          3.                                              b)  Metinde yer alan kişilerin konuşma tarzları bir üslup özelliği
                      Tiyatro eserinin nasıl sergileneceğine, bunun   olarak değerlendirilebilir. Haldun Taner oyundaki karakter-
                      için neler yapılması gerektiğine karar verir.
              Yönetmen   Yazarın mekânla ilgili notlarından faydalanır,   lerin diline, seçtiği sözcüklere dikkat etmekle oyundaki tartış-
              (Rejisör)  ekibiyle iş birliği içinde oyuna uygun dekoru   ma karşısında oyunun yazarı olarak kendi tutumunu da ortaya
                      belirler.                             koymaktadır. Baltacı Mehmet Paşa ile ilgili olarak genç kuşağın
                                                            insancıl yorumunu savunmakta ve Türk dilinin yabancı sözcük-
                      Tiyatro metnini yazarken sahne başlarında de-  lerden olabildiğince arınmış biçimini benimsemektedir. Yazar
                      korun nasıl olması gerektiğine dair genel bilgiler   olarak kurguladığı kişilerin görüşleri aynı zamanda onların ko-
              Yazar   verir. Bu bilgiler, yazarın kurguladığı mekânın   nuşma biçimlerine de yansımakta ve yazarın üslubunu belirle-
                      sahneye nasıl uyarlanacağına dair yönetmene   yen bir öge olmaktadır.
                      yardımcı olur.                     2.  Metinde yer alan sahne bilgilerinin geniş zaman kipinde cüm-
                                                            lelerle veya zarf-fiillerle ifade edildikleri görülmektedir. Metnin
                      Yönetmenin belirlediği dekorun hazırlanabil-  dışında  kalan  bu  bilgiler  konuşanın  hareketlerini,  durumunu
              Yapımcı  mesi için gerek duyulan malzemeleri, insan   açıklamak ve göstermek için kullanılır. Konuşmanın kime, neye
                      kaynaklarını ve maddi desteği sağlar.   yöneltildiğini belirtir. Dolayısıyla bu kalıplaşmış ifadeler ortak
                      Yönetmenin direktifleri doğrultusunda oyun   bir üslup özelliği olarak düşünülebilir. Ayrıca kuşaklar arasındaki
              Oyuncu  öncesinde veya oyun esnasında dekorun düzen-  değer çatışmalarını konu edinirken Türkçenin değişim aşamala-
                      lenmesine yardımcı olur.              rındaki çeşitli biçimlerini kullanan Taner'in yazdığı oyuna uygun
                                                            dili seçme ve uygulama açısından bir usta olduğu da söylenebilir.
                      Yönetmenin isteklerine ve oyunun sergileneceği
              Tasarımcı  tiyatronun koşullarına göre en uygun dekoru   Etkinlik No.: 132
                      tasarlar.
                                                         1.  a)  Çıra yaktım yere yolun gösterem, Bugün de bırak, nola, yar
              Teknik   Yönetmenin kendilerinden istediği şekilde   yüzün görem, Kırağında sevda gülleri dürem, Nola, şimdi
              Ekip    dekorun yapımını gerçekleştirir.         benim yüzümü göversin, Geçen gün de bir tospa aklım aldı.
                                                               ifadeleri metindeki yöresel söyleyişlere örnektir.
          4.  Olası Cevap: Okuduğum metinde geçen olay, helikopter kazaya
             uğradıktan sonra gerçekleşmektedir. Bu nedenle verilen metinde   b)  Edebî metinlerde sosyal çevrenin ve geleneğin özellikleri
                                                               belli oranda dile getirilir. Edebî metinlerde yer alan yöre-
             geçen olayın zamanını dikkate alarak tasarlamış olduğum dekorda
             kazaya uğramış bir helikopter maketine yer verdim. Aynı zamanda   sel söyleyişler metindeki toplumsal ortamın anlaşılmasına
             dekorumu tasarlarken ses ve görüntü yansıtıcı teknik malzemeler   olanak sağlar. Bir metinde yöresel söyleyişlerin kullanılması
                                                               inandırıcılığı  arttırır,  okurda  gerçeklik  duygusu  uyandırır.
             kullandım. Bunu yaparken de helikopter kazasından sonra olayın
             geçtiği mekânın benim tasarladığım özelliklerini yansıtacak efekt-  Metnin mesajının daha iyi anlaşılmasını sağlar. Bu ifadeler
                                                               yazarın bilinçli bir tercihidir. Metnin içeriğinin okura daha
             ler kullanmaya çalıştım.
                                                               iyi nüfuz edebilmesini sağlamak amacıyla üslubunu bu doğ-
          5.  Olası Cevap: Tasarlamış olduğum dekorda kazaya uğramış bir he-  rultuda belirlemiştir.
             likopter maketi bulunmaktadır. Hem helikopter maketi hem de bu   2.  Üç perdeden oluşan Çıldır Gölü Efsanesi halk hikâyeleri ile yer
             maketten yükselen duman ve cızırtı sesleri, oyundaki kişilerin ne   yer benzerlikler gösteren manzum bir oyundur. Manzum yazı-
             kadar büyük ve tehlikeli bir kazadan kurtulduklarını yansıtmakta-  lan bu bölüm şiirselliğiyle okuyucuyu daha ziyade etkilemek-
             dır. Bu nedenle hazırladığım dekorun oyun kişilerinin korkularını,   tedir. Aynı sözler mensur yazılsaydı bölümün okuru sarsması,
             heyecanlarını ve çaresizliklerini seyirciye göstermekte yardımcı   okurun Bağdat Hatun'un sesini duyar gibi olması ve onun duy-
             olacağını düşünüyorum. Aynı zamanda hazırladığım dekorda ıs-  gularıyla özdeşim kurması daha zor olurdu.
             sız bir bölgede mahsur kalan insanların yaşadığı korku, endişe ve
             merak duygularını seyirciye aktarmakta yardımcı olacağına inan-  3.  Olası Cevaplar: “Bu edebî eserde beni en çok etkileyen nokta
             dığım yırtıcı hayvan sesleri ve sert esen rüzgârın uğultusu yer al-  Bağdat Hatun'un Çıldır Gölü'nü somutlaştırması, bir insan gibi
             maktadır.                                      onunla konuşmasıdır. Bağdat'ın içinde bulunduğu yalnızlık
                                                            onu bu konuşmaya sevk etmiştir. Mehmet'i beklerken yalnız-
          Etkinlik No.: 131                                 lığını Çıldır Gölü'yle paylaşması eserde etkileyiciliği arttırmış-
                                                            tır.”, “Eserde yer alan yöresel ifadeleri çok beğendim, bu konuş-
          1.  a)  Nesip'in Elimizde vesaik var. Biz susuyoruz, vesaik kelam   maları  okuduğumda  kendimi  Akçakale  ve  Beğerşen'e  gitmiş
                ediyor. cümlesi eski kelimeleri kullandığını göstermektedir.   gibi hissettim.”
                Konuşma dilinde artık yer almayan Osmanlıca sözcükler   4.
                kullanan Nesip yaşlı kuşağı simgelemektedir.  Spikerin konuşmaları İstanbul ağzı ile yazılmıştır. Oyunda rad-
                                                            yodan yurda seslenmekte olan spikerin tüm Türkiye'ye hitap
                Ekmel'in Anlaşıldı, siz tarihçilerin objektivitesine de güve-  ettiği düşünüldüğünde yazarın bu seçiminde haklı olduğu gö-
                nemiyorsunuz? cümlesi Batı kökenli kelimeleri kullandı-  rülmektedir. Öte yandan Bağdat Hatun'un Çıldır'a yalvardığı
                ğını göstermektedir. Ekmel düşüncelerini ana dilinde tam   bölümde okuyucuyu Kars yöresine götürüp oradaki olaylara
                anlamıyla ifade edememekte ya da bu yabancı sözcükleri   tanık etmek adına yöresel ifadeler kullanılmıştır. İki farklı ağız
                Türkçelerine tercih ettiği için kullanmaktadır. Dili Nesip'in   özelliğinin aynı metinde bu şekilde kullanılması yazarın üslu-
                diline oranla daha kolay anlaşılabilir gibi görünen Ekmel,   bundaki başarıyı beraberinde getirmiştir.
                orta kuşağı temsil etmektedir.
                Oktay'ın Baltacı şu anda mezarından kalkıp gelse, üçümü-  Etkinlik No.: 133
                zün de çizdiği portresine bakıp bu ben miyim, diye şaşardı.   1.  Tarihî tiyatrolar kurgu esasına dayandığı için bütünüyle gerçek-
                cümlesi oyunda genç kuşağın aynı olaya bakış açısını dile   leri anlattığı iddia edilemez. Bu doğrultuda tarihî tiyatro için
                getirmektedir. Oktay'ın kullandığı dil oyunun yazıldığı   “konusunu tarihten alan eser” demek daha doğru olur. Bu tür
                dönemin seyircisine, Nesip ve Ekmel'in diline oranla, çok   eserlerde tarihî olaylar yazarın hayal gücüyle yeniden şekillenir.
                daha doğal ve akıcı gelmektedir. Bu durum Oktay'ın olaya   Yazarın tarihî olayları yorumlaması ön plana çıkar. Bir tiyatro
                getirdiği yorumun okuyucu/seyirci tarafından paylaşılma-  yazarı tarihçi değildir ve tarihî gerçeklere uyma gibi bir zorun-
                sında da önemli bir etken olmaktadır.       luluğu da yoktur.


          450
   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456