Page 85 - Matematik 9. Sınıf | Modelleme Etkinlik Kitabı
P. 85
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİKTEMATİK 9 9
MA
Koronavirüs Örnek Çözüm Yaklaşımı
Grafikte verilen bilgiler aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Tarih Test Sayısı Yeni Vaka Sayısı R 0 Değeri
15 Nisan 27 900 934 1,02
16 Nisan 28 200 938 1,03
17 Nisan 32 100 971 1,03
18 Nisan 39 600 976 1,04
19 Nisan 43 400 1012 1,04
20 Nisan 43 600 1016 1,05
21 Nisan 44 500 1040 1,05
22 Nisan 45 100 1051 1,05
23 Nisan 46 600 1080 1,06
Vaka sayılarına göre R 0 değeri değiştiğinden vaka sayıları arasındaki farkı sabit tutacak şekilde aşağıdaki
gibi bir vaka aralığı belirleyelim:
6 935 , 973 " , 103
@
6 974 , 1012 " , 104
@
@
6 1013 , 1051 " , 105
@
6 1052 , 1090 " , 106
Her R 0 değerinde vaka sayıları arasındaki farkın 39 olduğunu kabul edersek R 0 değerinin 1,09 olması
için
1052 + 3 39$ = 1169
1090 + 3 39$ = 1207
olduğundan vaka sayısı en az 1169, en çok da 1207 olmalıdır.
Vaka sayısı 1169 1207@ aralığında olduğunda R 0 değeri yaklaşık olarak 1,09 dur.
,
6
Vaka sayısının test sayısına oranı ilk üç günde yaklaşık olarak %3 iken sonraki günlerde %2
civarındadır. Test sayısını artırdığımızda vaka sayısı aynı hızla artmamaktadır. Belli bir yerden sonra
vaka sayısının test sayısına oranının aynı olduğunu kabul edelim. Bu oranı yaklaşık %2,3 alalım.
1169 = , 23 test sayısı yaklaşık olarak en az 50 826,
test sayısı 100
1207 , 23 test sayısı yaklaşık en çok 52 478 olur.
test sayısı = 100
6 50 826 , 52 478@ aralığında bir sayıda PCR testi yapıldığında R 0 1,09 değerine ulaşılabilir ve ilave
tedbirler alınabilir.
83