Page 15 - Defterim Matematik - 9
P. 15

Ödevim


              6                                                         1. Grup : Önerme olmayan cümleleri söyleyen
                                                                        öğrenciler
                                                                        2. Grup : Önermelerden değillerinin doğruluk
                                                                        değeri 1 olan cümleleri söyleyen öğrenciler
                                                                        3. Grup : “Yaşam için gerekli su kaynaklarının
                                                                        %1 den daha azı erişilebilir.”
                                                                        önermesinin doğruluk değerine denk olan cümleleri
                                                                        söyleyen öğrenciler.

                                                                        Verilen bilgilere göre aşağıdaki tabloyu uygun
                                                                        öğrenci isimleri ile doldurunuz.


               Dünya her ne kadar mavi gezegen olarak bilinse de              1. GRUP     2. GRUP     3. GRUP
               yeryüzündeki suyun yaklaşık %97,5 i tuzlu sudur.
               Geriye kalan %2,5 lik kısmı oluşturan tatlı suyun
               yaklaşık üçte ikisi ise buzullarda katı halde bulu-
               nur. yani erişilebilir değildir. Dolayısıyla yaşam için
               gerekli su kaynaklarının %1 den daha azı erişilebilir
               ve içilebilir nitelikte tatlı sudur. Bu kısıtlı kaynağın
               farklı şekillerde kirlenmesine yol açarak kullanıla-
               maz hâle gelmesine neden oluyoruz. Rehber öğret-
               men 9.sınıf öğrencilerine su kaynaklarının sınırlılığı
               üzerine yukarıda verilen görseli gösterip yazıyı
               öğrencilere okur ve sınıfta bulunan öğrencilere neler
               anladıklarını sorar. Sınıfta bulunan öğrencilerin      7.
               söylemiş olduğu cümleler aşağıda verilmiştir.                               Gündüz      Gece
                                                                                 Ordu        21º       14º
               Ali : “Dünya yüzeyinde bulunan tatlı su kaynakları
                                                                                 Aydın       26º       20º
               Dünya’daki tatlı suyun %30,1 idir.”
                                                                                 Bursa       25º       16º
               Ayşe : “Dünya’daki yer altı suları tatlı suların
               %1,2 sidir.”
               Ahmet : “Dünya’daki suların sadece %2,5 i tatlı          Yukarıdaki tabloda Ordu, Aydın ve Bursa ille-
               su kaynağıdır.”                                          rinin belli bir gündeki gündüz ve gece sıcaklık
               Aslı : “Dünya’daki tuzlu su kaynakları tatlı su          değerleri verilmiştir.
               kaynakları miktarına eşittir.”                           Tabloda verilen bilgilerle ilgili
               Berke : “Dünya’daki tatlı su dağılımında en yüksek        p: “Gece gündüz sıcaklık farkı en fazla olan
               yüzdelik oran buzullar ve kalıcı kar tabakalarıdır.”         il Aydın’dır.”
               Berrin : “Buzullar eridiğinde tatlı su kaynakları         q: “Gündüz sıcaklık değeri en az olan il
               erişilebilir hâle gelecektir.”                               Ordu’dur.”
               Cem : “Ben hiç suları kirletmiyorum.”                     r: “Bursa’nın gece sıcaklık değeri Aydın’ın
               Canan : “Tatlı su kaynaklarından, yer altı sularının         gündüz sıcaklık değerinden fazladır.”
               kapladığı yüzdelik oran yüzeydeki tatlı suların          önermeleri veriliyor.
               kapladığı yüzdelik orandan büyük veya eşittir.”          Buna göre p', q, r' önermelerinin doğruluk
               Deniz : “Dünya’daki suların kirlenmesine çok             değerlerini bulunuz.
               üzülüyorum.”
               Öğrencilerin cümleleri aşağıda belirtilen özelliklere
               uygun olacak şekilde gruplandırılıyor.






            16
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20