Page 31 - Fen Lisesi Biyoloji 9 | 1.Ünite
P. 31

Proteinlerin Canlılar İçin Önemi

                  •  Aktin ve miyozin adlı proteinler, kasların kasılıp gevşemesinde görev alır.
                  •  Fibrinojen adlı protein, kanın damar dışında pıhtılaşmasında görev alır.
                  •  Mikroplara karşı vücudun savunmasında görevli olan antikorlar, protein yapılıdır.
                  •  Kandaki oksijen (O ) ve karbondioksidin (CO ) taşınmasında görevli olan hemoglobinin yapısına katılır.
                                     2
                                                            2
                  •  Enzim ve hormonların yapısına katılarak düzenleyici olarak iş yapar.
                  •  Keratin proteini; saç, tırnak, kıl ve derinin yapısına katılır.
                  •  Protein bakımından yetersiz beslenme sonucunda büyüme yavaşlar, bağışıklık sistemi zayıflar, yaralar
                    geç iyileşir, vücut su toplar yani ödem oluşumu gözlenir.
                  •  Glikozun proteinlerle birleşmesi sonucunda oluşan glikoproteinler, hücre zarının yapısında bulunur.
                    Glikoproteinler hücrelerin birbirini tanımasını sağlayan moleküllerdir.
                  •  Karbonhidrat ve lipit depolarının tükendiği uzun süreli açlık durumlarında proteinler enerji kaynağı
                    olarak kullanılır.
                   •  Proteinler, canlı hücrelerin yapımına katıldığından proteinlerin enerjiye dönüşümü en son sırada ger-
                    çekleşir. Karbonhidratlar ise enerjiye dönüşen en hızlı organik moleküllerdir.



                      DENEY 4





                      Deneyin Adı: Hangi besinlerde protein vardır?
                      Amaç: Besinlerdeki protein varlığını tespit etmek
                      Mekân: Laboratuvar
                      Süre: 40 dk.
                      Araç gereç: laboratuvar standı, deney tüpleri, bisturi, ispirto ocağı, sacayak, damlalık, beherglas, termo-
                                 metre, biüret çözeltisi (proteinler biüret çözeltisiyle mavi-mor renk verir), yumurta akı, çiğ süt
                                 (pastörize edilmemiş), elma, su, kâğıt, kalem

                      Uygulama
                        •  İspirto ocağı, sacayak, beherglas ve termometreyi kullanarak 37 °C’de 4 tane sıcak su banyosu hazırla-
                          yınız. Laboratuvar standı yardımıyla tüpleri sıcak su banyosundaki beherlerin içerisine koyunuz.
                        •  Deney tüplerinden birincisine 5 mL su, ikincisine 5 mL yumurta akı koyduktan sonra tüplerin içerisine
                          onar damla biüret çözeltisi damlatınız.
                        •  37 °C’deki su banyosunda beklettiğiniz bu tüplerdeki renk değişimini kaydediniz.
                        •  Sırasıyla deney tüplerinden birine pastörize edilmemiş çiğ sütü ve diğerine bisturi ile kesilmiş elma
                          parçalarını ayrı ayrı koyunuz ve üzerlerine onar damla biüret çözeltisi damlatınız.
                        •  37 °C’deki su banyosunda beklettiğiniz bu tüplerdeki renk değişimini kaydediniz.






                                  Biüret              Biüret                Biüret                Biüret




                                   Su                  Yumurta akı           Çiğ süt               Elma



                      Sonuçlandırma
                           1. Deneyde su kullanılmasının amacı nedir?
                           2. Biüret çözeltisi protein varlığında hangi rengin oluşmasını sağladı?
                           3. Hangi besinlerde proteinlerin varlığını tespit ettiniz?






                                                                                                          43
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36