Page 46 - Fen Lisesi Fizik 10 | 3.Ünite
P. 46

3. ÜNİTE

                      MERAKLISINA                   Sokaktaki trafiğin ses şiddeti bir musluktan damlayan suyun çıkar-
                                                 dığı sesin yaklaşık 1000 katıdır. Fakat sokaktayken çoğu zaman trafik
                                                 sesinden rahatsız olmayız. Uluslararası Standartlar Örgütünün ortaya
                                                 koyduğu rahatsızlık duyma noktasının başlangıcı yaklaşık 60 dB’dir.
                                                 Genel olarak 60 dB seviyenin üstündeki seslere kısa veya uzun süreli
                                                 maruz kalan insanlarda geçici ya da kalıcı işitme kaybı oluşur. İşit-
                                                 me kaybında ilk belirti, yüksek frekanslı seslerin duyulma ve anlaşılma
                                                 eşiğinin yükselmesiyle başlar. Örneğin 120 dB seviyesindeki ses dal-
                                                 galarına 10 dk maruz kalmak 1000 Hz frekanstaki seslerin duyulma
                                                 seviyesini 0 dB’den 28 dB’e yükseltir. 92 dB’lik sese on yıl maruz
                                                 kalmak ise aynı frekansta duyma eşiğinin 28 dB’de kalıcı olmasına
                                                 neden olur. Bu nedenle uzmanlar gürültülü ortamlarda uzun süreli du-
                                                 rulmamasını önerir. Zorunlu hâllerde ise ses seviyesini düşürecek ku-
                     Görsel 3.50:  Sesini uzaklara
                       duyurmaya çalışan kişi    laklık vb. araçların kullanılmalı. Ayrıca özellikle kulaklıkla yüksek sesle
                                                 müzik dinlemek de kalıcı işitme kaybına neden olabilir.
                   Eller Görsel 3.50’de görüldüğü   Sesin Tınısı
                 gibi  tutularak  ağızdan  çıkan  ses
                 dalgaları  yanlara  yayılmayacak   Sesin tınısı, sesin rengini ifade etmek için kullanılan bir terimdir.
                 şekilde  yönlendirilebilir.  Böylece   Tınıya ses kaynağının kimliğini belirten özellik de denir. Aynı notayı
                 sesin şiddeti uzaklığa bağlı olarak   aynı frekansta, aynı sürede çalan keman ve piyanonun farklı kay-
                 ters  kare  yasasının  öngördüğün-  naklar olduğu yayılan ses dalgalarının tınısından anlaşılır. Bu neden-
                 den daha yavaş bir şekilde azalır
                 ve ses uzak mesafelere duyurula-  le aynı enstrümanlarda tını bir işe yaramaz. Tınıyı oluşturan fiziksel
                 bilir.                          neden ses kaynaklarını oluşturan bileşenlerin (parçaların) doğal fre-
                 (Komisyon tarafından yazılmıştır.)  kanslarının farklı olmasıdır.
                                                 (Doğal frekans rezonans konusunda ayrıntılı açıklanmıştır.)
                   Not:  Ters  kare  yasası,  ses
                 şiddetinin  uzaklığın  karesi  ile  ters   Rezonans
                 orantılı olarak değişmesidir.
                                                    Görsel  3.51’deki  gibi  birbirine  temas  etmeyecek  şekilde  yan
                                                 yana  duran  özdeş  iki  diyapazondan  birine  plastik  çekiçle  hafifçe
                                                 vurulduğunda  kısa  bir  süre  sonra  ikinci  diyapazonun  da  titreştiği
                                                 görülür. Bu olayda birinci diyapazonun yaydığı ses dalgaları, ikinci
                                                 diyapazonu aynı frekansta daha büyük genlikle titreşime zorlar. Re-
                                                 zonans adı verilen bu olayı daha ayrıntılı açıklamadan önce bazı te-
                                                 rimlerin bilinmesi gerekmektedir. Bunlardan biri doğal frekanstır. Bir
                                                 cismin esnekliğine ve kütlesine bağlı olan ve cismin o frekansta tit-
                                                 reştirilmesi durumunda sürekli ve yüksek genlikli titreşim yapacağı
                                                 frekansa doğal frekans denir. Tıpkı ikinci diyapazonun titreşiminde
                                                 olduğu  gibi  bir  cisme  dışarıdan  uygulanan  bir  etki  doğal  frekans
                                                 ile aynı frekansta titreşim başlatırsa o cisim rezonansa gelmiş olur.
                                                 Rezonansa gelmiş cisimler, çok yüksek genlikle titreşir.
                                                                                        Rezonansın  ortaya  çı-
                                                                                     karabileceği  yüksek  genlik
                                                                                     ve  yıkıcı  etkiye  en  belirgin
                                                                                     örnek,Washington’daki
                                                                                     Tacoma Köprüsü’nün yapı-
                                                                                     mından kısa bir süre sonra
                                                                                     yıkılmasıdır.








                                                      Görsel 3.51: Diyapazonlarda rezonans





                 172
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51