Page 26 - Fen Lisesi Matematik 10 | 1.Ünite
P. 26

SAYMA VE OLASILIK

            10. ÖRNEK
            Enstrüman çalmayı öğrenmek için planlı çalışmak ve sabırlı olmak çok önemlidir. Bir halk eğitimi merkezi bu
            amaçla bağlama, gitar, kemençe, tulum, piyano ve ney enstrümanlarını öğrenmek isteyenler için bir kurs ilanı
            vermiştir. Kemençe ve tulum kursları aynı saatte yapıldığına göre 3 tane kursa katılmak isteyen bir kişinin kaç
            farklı seçim yapabileceğini bulunuz.

            ÇÖZÜM
            Açılan kurs sayısı 6 dır. Yapılacak seçim iki yolla yapılır. Aynı saatte olan kurslardan birisi seçilirse kalan 4 kurs
            içinden 2 tane kurs seçilir veya aynı saatte olan kurslardan seçim yapılmadan diğer 4 kurs içinden 3 kurs seçilir.
            Buna göre
              2   4    2   4
             d n  $ d n  + d n $ d n  =  26$ +  14$ =  16 farklı seçim yapılabilir.
              1   2    0   3
            11. ÖRNEK
            “KARADENİZ” kelimesinin harflerinden oluşan bir kümeden sessiz harflerden 3 ü ve sesli harflerden 2 si kul-
            lanılarak 5 harfli anlamlı ya da anlamsız kaç kelime yazılabileceğini bulunuz.

            ÇÖZÜM
                                                                               ,,İ,  şeklindedir.
                                                                          ,
            “KARADENİZ” kelimesinin harflerinden oluşan küme  A = " K ,, ,,RD NZ , " AE
                                                      5
            Buna göre 5 sessiz harften 3 tanesinin seçimi dn
                                           3          3
            3 sesli harften 2 tanesinin seçimi dn ile bulunur. Ayrıca seçilen 5 harfin kendi aralarındaki dizilişlerinin sayısı
                                           2
             P5 ^  ,5h olduğundan
              5   3
             d n  $ d n  P $ ^  , 55 =  10 3$$  ! 5 =  3600  tane 5 harfli kelime yazılabilir.
                           h
              3   2

            12. ÖRNEK
            On basamaklı 1 122 233 333 sayısının rakamlarının yerleri değiştirilerek yazılabilen on basamaklı sayıların kaç
            tanesinde herhangi iki tane 2 nin yan yana olmadığını bulunuz.

            ÇÖZÜM

            2 dışındaki 1, 1, 3, 3, 3, 3, 3 rakamları kullanılarak yazılabilecek 7 basamaklı sayılar tekrarlı permütasyon ile
                          ! 7
             P7 ^  ;,25 =  ! 25$  !  =  21 bulunur.
                    h
            _1_1_3_3_3_3_3_  ifadesinde  rakamları  arasında  herhangi  ikisi  yan  yana  gelmeyen  üç  tane  2  rakamının
            yazılabileceği aralık sayısı 8 dir. Bu 8 aralıktan herhangi üçü
              8         ! 8
             d n  =           =  56 farklı şekilde seçilebilir.
              3    ^ 8 -  3h ! 3 $  !
            Saymanın çarpma ilkesi gereğince 21 56$  =  1176 adet 10 basamaklı sayı yazılabilir.


            13. ÖRNEK
            Bir okulun 10/A sınıfı öğrencileri ihtiyaç sahiplerine dağıtılması için gıda kolisi hazırlamışlardır. Bu kolilerin da-
            ğıtımı için gönüllü olan 5 öğrenciden 3 ü A mahallesinde, diğer 2 si B mahallesinde belirlenen kişilere gıda ko-
            lilerini dağıtacaklardır. Bu 5 öğrenci arasından üçer ve ikişer kişilik kaç farklı grup oluşturulabileceğini bulunuz.
            ÇÖZÜM

            5 öğrenciden önce 3 kişi, daha sonra kalan 2 öğrenciden 2 kişi seçilir. Bu seçimler
              5   2
             d n  $ d n  =  10 1$ =  10  farklı şekilde yapılabilir.
              3   2


                                                                                         Fen Lisesi Matematik 10    37
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31