Page 156 - Matematik 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 156
DERSİN ADI 9
2. Yönerge:
Problemin İfadesi Değişkenler D/Y
1. Aslı, evinin odasının bir duvarını kâğıt Mutlak değer kavramı, cebirsel olarak kök içeren he-
ile kaplayacaktır. Kaplayacağı duvarın Süsleme yapıla- saplamalarda ve geometrik olarak da iki nokta ara-
dik kenarı genişliği 5m ve yüksekliği cak dikdörtgen sındaki uzaklık kavramının belirlenmesinde önemli D
2.4m’dir. Duvarda henüz boyutlarına alanın kısa ve rol oynar.
karar vermediği dikdörtgen şeklinde bir uzun kenarları-
süsleme için yer bırakacaktır. Duvar için nın uzunlukları Uzaklık pozitif birimlerle ölçüldüğünden bir sayının
alması gereken kâğıdın miktarını bulma. mutlak değeri her zaman pozitif veya sıfırdır. D
2. Fatih, bir yarışmaya sahip olduğu 75 Mutlak değer her şeyi pozitif yapar. Örneğin |2 − √2|
puan sayesinde katılmaya hak kazan- + |√3 − 3| toplamının sonucu 2 + √2 + √3 + 3 = √2 Y
mıştır. Yarışmanın devamında sahip ol- Galip geldiği + √3 + 5 şeklinde bulunur.
duğu ilk puana ek olarak galip geldiği müsabakalar
her müsabaka için 5 puan kazanırken, Berabere kaldığı Mutlak değeri kaldırarak da denklem çözümü yapıla-
berabere kaldığı her müsabakada 2 puan müsabakalar bilir. Örneğin |5x+2| = 7 denklemi yerine 5x+2 = 7 Y
kazanacaktır.Kaybettiği müsabaka için denklemini çözmek yeterli olacaktır.
puan değişmeyecektir. Fatih’in yarışma
sonundaki puanını hesaplama. Bir sayının mutlak değeri hiçbir zaman sıfır olamaz. Y
3. Bir tekstil fabrikasında örgü makinesi-
nin attığı ilmek sayısı geçen zamanın 3. Yönerge:
(dk) karesi ile 2 katının toplamı olarak Zaman (dk)
ifade edildiğine göre ilmek sayısını he- 74 ≤ A ≤ 106 iken A – 120 < 0 olur. Bu durumda |A – 120| =
saplama. 120 - A bulunur. 40 ≤ B ≤ 60 iken 70 – B > 0 olur. Bu durumda
|70 – B| = 70 – B bulunur. 136 ≤ C ≤ 145 iken C – 150 < 0 olur.
Bu durumda |C – 150| = 150 – C bulunur. |A – 120| + |70 – B|
+ |C – 150| = 120 – A + 70 – B + 150 – C = 340 – A – B – C
Çalışma No.: 40
sonucu bulunur.
1. Yönerge:
Çalışma No.: 42
A 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
1. Yönerge:
B 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
1. a) n. bölünme sonucunda oluşan hücre sayısı da 2 üslü ifadesi
n
8, 9, 10, 11,12, 13,14 ve 15. dondurmalar çikolata kaplanacaktır. ile gösterilebilir.
Eşitsizlik: İki niceliğin birbirinden küçük ya da büyük olma duru- b) Bir sayısının defa kendisi ile çarpılması sonucu oluşan
munu belirten bağıntılara eşitsizlik adı verilir. Eşitsizlikler “<, ≤, sayı üslü ifadesi ile gösterilir. Burada sayısına üslü ifade-
n
>, ≥” sembolleri kullanılarak ifade edilir. nin tabanı, sayısına da üssü denir.
(Ortaöğretim Matematik 9 Ders Kitabı, MEB, 2017, s.95)
2. Tablo 2
2. Yönerge: Sayı Üslü gösterim İstenilen
1. 50 dk. 100 dk. 150 dk. 200 dk. 250 dk. 64 2 k = 6
Tarife-1 37,5 50 62,5 75 87,5 64 4 n = 3
A 3 4 = 81
Tarife-2 47,5 55 62,5 70 77,5
+ + =
b
a
5 ∙ 5 ∙ 5 ∙ 5 ∙ 7 ∙ 7 ∙ 9 ∙ 9 3 ∙ 5 ∙ 7 c
4+4+2 = 10
2. x konuşulan dakika miktarı olmak üzere Tarife-1’i Tarife-2’den
hangi miktardaki dakika için daha avantajlı olduğunu bulduran 2. Yönerge:
eşitsizlik şöyledir:
25+(0.25)x < 40+(0.15)x 1. A çıkışına gelmek için turuncu ve kırmızı kutuların yanlarından
geçmektedir.
3
2
Çalışma No.: 41 27 ∙ 20 = (3 ∙ 3 ∙ 3) ∙ (2 ∙ 2 ∙ 5) = 2 ∙ 2 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 5 = 2 ∙ 3 ∙ 5
B çıkışına gelmek için turuncu ve yeşil kutuların yanlarından
1. Yönerge: geçmektedir.
Mutlak Değer: Bir gerçek sayının sayı doğrusu üzerindeki yeri- 27 ∙ 21 = (3 ∙ 3 ∙ 3) ∙ (3 ∙ 7) = 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 7 = 3 ∙ 7
4
nin sıfır noktasına olan uzaklığına bu sayının mutlak değeri denir.
C çıkışına gelmek için turuncu ve kırmızı kutuların yanlarından
geçmektedir.
5
27 ∙ 45 = (3 ∙ 3 ∙ 3) ∙ (3 ∙ 3 ∙ 5) = 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 3 ∙ 5 = 3 ∙ 5
154