Page 32 - Tarih 11 - Ünite 4
P. 32

4. ÜNİTE


                                               Zorunlu Eğitim ve Askerlik

                                               XVIII. yüzyılda Prusya’da başlayan zorunlu eğitim uygulaması
                                               ile devlet, vatandaşlarının daha nitelikli eğitilmesini ve devlet
                                               politikalarına daha sadık hâle gelmesini amaçlamıştır. Ulus
                                                                             devlet anlayışıyla oluşan mo-
                                                                             dern eğitim sistemi; okulön-
                                                                             cesi, ilköğretim, ortaöğretim,
                                                                             yükseköğretim (Görsel 4.39) ve
                                                                             sürekli eğitimin temeli üzerin-
                                                                             de oluşturulmuştur. XIX. yüzyıl-
                                                                             da eğitimde modernleşmenin
                                                                             yaşandığı Fransa ve Prusya,
                                                                             diğer ülkelere model olmuş-
                                                                             tur. Fransa, modern eğitim an-
                                                                             layışında devlet okullarında
                                                                             standart Fransızca öğretmiş,
                                                                             zorunlu eğitimle birlikte zo-
               Görsel 4.39                                                   runlu askerlik sistemini de ge-
               Humboldt (Hambolt) Üniversitesi   tirerek Avrupa’nın modern ulus devletini oluşturmuştur. Modern
               (Berlin)                        ulus-devletler, eğitim ve askerlik sistemini, kalkınmış bir ulus
                                               oluşturmak için bir vasıta olarak kullanmıştır. Daha önceleri
                                               kilisenin kontrolünde olan eğitim programlarında artık dinî
                                               derslerin yanında tarih, coğrafya, fen bilimleri ve modern diller
                                               de yer almıştır. Okullarda özgür bireye, doğaya, tarihe ve akla
                                               önem verilmesi sağlanmıştır. Yeni eğitim sistemi ile Avrupa’da
                                               bilimin gücü zamanla artmış ve XIX. yüzyıl sonlarında artık ulus
                                               devletlerde eğitim sosyal bir hak olmuştur.


                      CEVAPLAYALIM             Ulus devlet anlayışının oluşumunda eğitimin önemi nedir?



                                              Ulus devletler, sınırları içerisindeki topluluklar arasında eşitsizliği
                                              ortadan kaldırmak isteyen politikalar üretmiştir. Öncelikle insan-
                                                                      ların, ortak bir anayasa önünde eşit hak
                                                                      ve görevlere sahip olmaları sağlanmıştır.
                                                                      Böylece yaşadığı devletle kendini öz-
                                                                      deşleştiren vatandaş kavramının oluş-
                                                                      ması amaçlanmıştır. Bunun sağlanması
                                                                      için zorunlu temel eğitim ve askerlik uy-
                                                                      gulamalarına geçilmiştir. Açılan modern
                                                                      eğitim kurumları ve ordu, birlikte uyum
                                                                      içerisinde çalışmıştır. Bunun sonucunda
                                                                      da ulus devlet anlayışı ilkesine sahip bir
                                                                      vatandaş ordusu ortaya çıkmıştır (Görsel
                                                                      4.40). XIX. yüzyılda Osmanlı Devleti’n-
                                                                      de meydana gelen modernleşme hare-
                                                                      ketlerinin özünde merkezileşme çabası
               Görsel 4.40
               Vatandaş ordusu                yer almıştır. Modernleşme hareketleri kapsamında açılan eğitim
               (Tablo)                        kurumlarında ve askerî teşkilatlarda, padişaha sadık bir ordu ve
                                              toplum oluşması amaçlanmıştır.

            150
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37