Page 33 - Tarih 11 - Ünite 4
P. 33

DEVRİMLER ÇAĞINDA DEĞİŞEN
                                                                               DEVLET-TOPLUM İLİŞKİLERİ

               Osmanlı Devleti’nde Modern Eğitim Kurumları

               XVII. yüzyıldan itibaren siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel se-
               beplerle Osmanlı Devleti’nin klasik yapısı bozulmuş ve Osmanlı
               Devleti geri kalmıştır. Kuruluş ve Yükselme dönemlerinde girdiği
               savaşları kazanan Osmanlı ordusu, XVIII. yüzyılda yaptığı savaşları
               kaybetmeye başlamıştır. Bu yüzyıla kadar Batı ile çok ilgilenmeyen
               Osmanlı Devleti, alınan mağlubiyetler üzerine Avrupa’daki geliş-
               meleri yakından takip etmeye başlamıştır. Mevcut ordu ve eğitim
               düzeninde Batı’yla mücadele edemeyeceklerini anlayan Osmanlı
               devlet adamları, Avrupa’dan uzmanlar getirtmiştir. Böylece ilk kez
               XVIII. yüzyıldan itibaren gerçekleştirilen reformlarla Osmanlı Dev-
               leti’nde çağdaşlaşma hamleleri yapılmıştır. Avrupa devletleriyle
               girilen siyasi ve askerî rekabet çerçevesinde, Osmanlı Devleti’nde
               yeni kurumlar açılmaya başlamıştır.

                 Hendesehane, çağdaşlaşma hareketinin ilk kurumudur. I. Mahmud,
                 Osmanlı ordusunun yeniden güçlenmesi için çağdaş askerlik
                 bilgisi bulunan subaylara ihtiyaç olduğunu düşünmüştür. Sad-
                 razamın girişimiyle Conte de Bonneval (Kont dö Boneval) ülkeye
                 davet edilmiştir. Bonneval, İslamiyet’i kabul ederek Ahmet adını
                 almıştır. Humbaracı Ahmet Paşa olarak tanınan bu kişinin çalış-
                 malarıyla 1734 yılında İstanbul Üsküdar’da askerî bir okul olan
                 Hendesehane kurulmuştur. Modern askerî teknikler hakkında
                 eğitim veren Hendesehane’de, Batı eserlerinden tercüme edil-
                 miş trigonemetri, geometri ve matematik kitaplarından dersler
                 okutulmuştur. Tercüme edilen bu kitaplarla ilk defa modern                      Görsel 4.41
                 matematik, Osmanlı ülkesine girmiştir. Fakat yeni eğitim anla-                I. Abdülhamid
                 yışından hoşlanmayan humbaracılar ile yeniçerilerin tepkisi ve
                 ödenek sıkıntısı gibi sebepler, Hendesehanenin 1750 yılında
                 kapanmasına neden olmuştur.

                 Mühendishane-i Bahr-i Hümâyun, Kaptanıderya Hasan Paşa’nın
                 önerisi ile 1775 yılında İstanbul’da kurulmuştur. Osmanlı do-
                 nanmasının Ruslar tarafından 1770 yılında Çeşme’de yakılması
                 üzerine Kaptanıderya Hasan Paşa, yeni ve güçlü bir donanma
                 kurulmasını istemiştir. I. Abdülhamid (Görsel 4.41) Dönemi’nde
                 açılan bu okulda, gençleri özendirmek için öğrencilere burs ve
                 okulun adının bulunduğu padişah tuğ-
                 ralı madalyalar verilmiştir. Okulun ilk
                 hocaları Hasan Paşa ve Baron de Tott’tur
                 (Baron dö Tott). Programında yabancı
                 dil, pozitif bilimler ve uygulamalı ders-
                 lerin yer aldığı Mühendishane-i Bahr-i
                 Hümâyun (Görsel 4.42), Batı tarzında
                 eğitim veren çağdaş bir kurumdur. Yerli
                 ve yabancı birçok eserin yer aldığı zen-
                 gin kütüphanesi ile Mühendishane-i                                              Görsel 4.42
                 Bahr-i Hümâyun, modern eğitim-öğretim anlayışı içerisinde       Mühendishane-i Bahr-i Hümayun
                 günümüzde Deniz Harp Okulu adı ile varlığını sürdürmektedir.                      (İstanbul)



                                                                                                          151
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38