Page 35 - Tarih 11 - Ünite 4
P. 35

DEVRİMLER ÇAĞINDA DEĞİŞEN
                                                                               DEVLET-TOPLUM İLİŞKİLERİ

               Osmanlı Devleti’nde akademik ve askerî eğitim veren modern
               kurumların yanında mesleki eğitim veren çağdaş okullara da ih-
               tiyaç duyulmuş ve bu konuda çalışmalar yapılmıştır. 1869 yılında
               yayımlanan Maarif-i Umumiye Nizamnamesi ile mesleki eğitim
               önem kazanmıştır. Modernleşme amacıyla Sanat Mektepleri, Kon-
               düktör Mektebi, Aşı Memurları Mektebi, Telgraf Memurları Mektebi,
               Rüsumat Memurları Mektebi, Dişçi Mektebi, Demiryolu Memurları
               Mektebi ve Çırak Mektepleri gibi meslek okulları açılmıştır.
               Avrupa devletleriyle giriştiği siyasi ve askerî rekabet çerçevesinde
               gerçekleştirdiği bu reformların başarıya ulaşması için Osmanlı
               Devleti, nitelikli insan yetiştirmeye önem vermiştir. Bu nedenle
               II. Mahmud, 1824 yılında yayınladığı bir fermanla İstanbul’da
               ilköğretimi zorunlu hâle getirmiştir. Eğitimde önemli bir yenilik
               olarak kabul edilen bu gelişmeyle II. Mahmud Dönemi’nden iti-
               baren zorunlu örgün eğitim başlamıştır.
               Osmanlı Devleti’nde Yabancı Okullar

               Osmanlı Devleti’nde azınlıklar tarafından açılan okullar,
               zamanla yabancı devletlerin himayesine girmiştir. Okul
               sayısını artırmak isteyen yabancı devletler, Osmanlı ül-
               kesinde himayelerine aldıkları gayrimüslim toplulukların
               okullarıyla birlikte, kendi adlarına da okullar açmıştır.
               Hristiyanlığı yaymak isteyen misyonerler de genç ne-
               sillere fikirlerini aşılamak, kültürel etkileşimi sağlamak                        Görsel 4.45
               için yaygın bir biçimde Osmanlı ülkesinde okullar açmaya                 Misyonerlik faaliyetleri
                                                                                                   (Temsilî)
               başlamıştır (Görsel 4.45).

                 Resmî tarihli ilk Fransız okulu, 18 Kasım 1583’te Cizvit ra-
                 hiplerinin açtığı Saint-Benoit (Sen Bönua) Fransız okuludur.
                 Amerika’nın Osmanlı topraklarındaki ilk kurumu 1859’da
                 açılan Harput Amerikan Kolejidir. Ermenilerin ilk resmî okulu    BİLİYOR MUSUNUZ?
                 ise Amerika iş birliğiyle 1790’da Kumkapı’da açılmıştır.


               Azınlık okulları, yabancı devletlerin belirlemiş olduğu politikalara
               uygun olarak Osmanlı Devleti’ne yönelik yıkıcı faaliyetlere başla-
               mıştır. Teşkilatlanan bu okulların faaliyetlerini ilk başlarda dikkate
               almayan Osmanlı Devleti’nin bu tutumu; Fransa, İngiltere, Amerika,
               İtalya gibi devletlerin Osmanlı denetiminden uzak, kendi okullarını
               açmasına neden olmuştur.  Yabancı devletlerin, misyonerlerin ve
               azınlık okullarının sayısı 1860’lı yıllarda büyük bir artış göstererek
               yaklaşık 1.600 civarına ulaşmıştır. Osmanlı topraklarında yabancı
               okullar özellikle Orta Doğu, Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu
               ve İstanbul’da açılmıştır. Okulların kurulma yerleri dikkate alın-
               dığında siyasi amaçla kuruldukları açık bir şekilde görülmektedir.


                 1894 yılında Elâzığ’da 83, Bitlis’te 22, Diyarbakır’da 22, Er-
                 zurum’da 24 Protestan okulu; 1910 yılında Beyrut’ta 44 Rus
                 okulu; 1917 yılında yalnızca İstanbul’da 83 İngiliz okulu        BİLİYOR MUSUNUZ?
                 bulunmaktaydı.



                                                                                                          153
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40