Page 14 - Tarih 9 - Ünite 3
P. 14

3. ÜNİTE



                                              Ticaret yolları üzerindeki ulaşım, kervanlar vasıtasıyla sağ-
                                              lanırdı. Kervanların en büyük yük taşıyıcısı develer, katırlar
                                              veya atla çekilen tekerlekli taşıtlardı. Hız ve gidilen uzaklık,
                                              hayvanın gücüyle sınırlıydı. Ulaşımın hayvan gücüne dayan-
                                                                             ması, seyahate katılanların
                                                                             sayısını kısıtlardı. Denizaşı-
                                                                             rı ulaşım, insan veya rüzgâr
                                                                             gücü ile gerçekleşirdi. Orta
                                                                             Çağ’da üç yelkenli gemilerin,
                                                                             pusula ve haritanın da kullanı-
                                                                             mıyla denizciliğin ticari değeri
                                                                             artmaya başladı. Orta Çağ’da
                                                                             gerek karada kullanılan hay-
                                                                             vanların gerekse denizde kul-
                                                                             lanılan taşıtların hızı nedeniyle
                                                                             yolculuklar haftalar hatta aylar
                                                                             sürüyordu (Görsel 3.8).
                                              Ticari mallar, kervanlarla uzun veya kısa süren yolculuklar
               Görsel 3.8
               Kervan (İllüstrasyon)          sonucunda tüketiciye ulaşırdı. Farklı mesafelerdeki bu yolculuk
                                              bazen bir kentin ticari bölgesinde sonlanır veya bir ülkeden
                                              başka bir ülkeye devam ederdi. Kervanların konakladığı, mola
                                              verdiği ve ticari malların tüketiciye ulaştığı mekânlara tarih
                                              boyunca farklı isimler verilmişti. Bu mekanlardan biri olan
                                              hanlar; kervanların indiği, malların depolandığı, atölyelerin
                                              bulunduğu ve ticaretin yapıldığı yerlerdi. Hanlarda birden
                                              fazla dükkân olması durumunda buraya çarşı da denilirdi.

                                              Arasta, genellikle aynı esnaf grubuna ait dükkânların bir sokak
                      Ticari Mekanlar
                                              üzerinde sıralanması ile meydana gelmekteydi. Ribatlar ise
                     Bedesten-Arasta          İslamiyet’in ilk dönemlerinde daha çok korunma, savunma
                                              ve askerî amaçlı inşa edilerek karakol veya ordugâh olarak
                            Han               kullanılırdı. Sınır bölgelerinde yoğunlaşan bu yapılar, yüksek

                          Kapan               duvarlarla çevrili olup avlu ve gözcü kulelerinden oluşurdu.
                                              XI. yüzyıldan sonra sınırların genişlemesiyle birlikte iç böl-
                           Ribat              gelerde kalan ribatlar, işlev değiştirerek ticari konaklama
                                              amacıyla kullanıldı. Bu yapı örneklerinin çoğu İpek Yolu gibi
                       Kervansaray
                                              ticari yollar üzerinde bulunmaktaydı.
                           Pazar              Kökeni ribata dayanan kervansaraylar da kervanların güvenliği

                                              ve konaklaması için ana yol kenarında tesis edilirdi. Kervan-
                          Liman
                                              saraylar genellikle 8-10 saatlik yürüyüş mesafesinde, 35–40
                          Panayır             km  aralıklarla kurulurdu. Vakıf sistemi sayesinde günümüze
                                              kadar gelen kervansaraylar, yollar üzerinde kurulan ve kamu
                                              yararına çalışan ticari yapılardı.

                                              Pazar ve panayırlar, Orta Çağ’ın ekonomik örgütlenmesi-
                                              nin en çarpıcı özelliklerindendir. Farklı coğrafyalarda değişik
                                              adlarla anılsalar da ikisinde de amaç aynıdır. Günümüzdeki
                                              fuarlara benzeyen panayırlar, XIII. yüzyılın sonuna kadar
                                              pek çok ülkenin ticaretinde önemli rol oynamış ve ekono-
                                              mik hayata da canlılık getiren önemli bir unsur olmuştur.



             76
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19