Page 17 - Tarih 9 - Ünite 3
P. 17

ORTA ÇAĞ’DA DÜNYA



               ulaştırılmıştır. Daha sonra da Güney Sibirya’dan geçerek
               Avrupa’ya ve İslam ülkelerine gönderilmiştir. Bu yolun doğu
               ucu ise Türk devletlerinin merkezi olan Orhun Bölgesi’nden
               Çin’e kadar uzanmıştır.

                 Kürk Yolu üzerinde sincap, sansar, tilki, samur, kunduz, vaşak,
                 gelincik ve geyik gibi tüyleri güzel ve yumuşak olan hayvanların
                 deri ve postları taşınmıştır. Üzerinde taşınan bu ürünlerden    BİLİYOR MUSUNUZ?
                 dolayı bu yola “Kürk Yolu” adı verilmiştir.

               Günümüzden binlerce yıl önce Doğu ülkelerinde kullanılan
               baharat, Avrupalılar tarafından fazlaca bilinmiyordu. Kısıtlı
               miktarda İpek Yolu üzerinden Avrupa’ya gelen baharat çe-
               şitleri Hindistan ve Seylan'dan (Sri Lanka) Kızıldeniz'deki
               Akabe Körfezi'ne, Yemen kıyılarına ya da Basra Körfezi'ne
               deniz yoluyla taşınırdı. Bu kıyılardaki limanlarda gemilerden
               boşaltılan baharat, kara yoluyla Fenike ve Filistin kıyılarına,
               Mısır'da İskenderiye'ye ve Karadeniz'e ulaştırılır ve daha
               sonra gene deniz yoluyla Avrupa'ya taşınırdı. Hindistan'dan
               başlayarak Avrupa’ya ulaşan bu ticaret yoluna Baharat Yolu
               denmiştir. Bu yol, coğrafi keşifler sonucunda önemini kaybetti.
               Avrupa'da ticaretinin dayandığı temelleri oluşturan ve doğuyu
               batıya bağlayan İpek Yolu, güneyi batıya bağlayan Baharat
               Yolu, kuzeyi güney ve batıya bağlayan Kürk Yolu zamanla
               Müslüman toplulukların eline geçmiştir (Harita 3.5). Kısa
               sürede refaha ulaşan İslam ülkeleri Orta Çağ Avrupası’nın
               iştahını kabartmış, böylece iki yüzyıla yakın sürecek olan
               Haçlı Seferleri başlamıştır. Ticaret yollarını ve Orta Doğu’nun
               zenginliğini ele geçirmek için yapılan bu seferler, Avrupa açı-
               sından tam bir hayal kırıklığıyla sonuçlanmıştır.


                                              URAL DAĞLARI
                                                               SAYAN DAĞLARI
                AVRUPA                                                                    MANÇURYA
                        Don Nehri     İtil  Yenikent       ALTAY DAĞLARI

                        Karadeniz                                  Turfan
                                          Hive    Semerkant
                     İstanbul  Trabzon                      Kaşgar
                          Antakya    Tebriz        Buhara
                                      Rey  Nişabur
                Akdeniz  Lazkiye                      Belh     Hotan
                              Şam      İRAN    Merv
                     MISIR       Basra                                        ÇİN   Loyang

                                                        HİNDİSTAN
                 AFRİKA      Kızıldeniz                                                Büyük Okyanus
                                            Umman Denizi
                                                              Hint Okyanusu           Kürk Yolu
                                                                                      İpek Yolu
                0   750 km                                                            Baharat Yolu
                                                             SEYLAN
                                                                                          Harita 3.5
                                                                       İlk ve Orta Çağ’ın ticaret yolları

                Tarihî ticaret yolları yeniden canlandırılabilir mi? Neden?          TARTIŞALIM




                                                                                                          79
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22