Page 17 - Tarih 9 - Ünite 3
P. 17
ORTA ÇAĞ’DA DÜNYA
ulaştırılmıştır. Daha sonra da Güney Sibirya’dan geçerek
Avrupa’ya ve İslam ülkelerine gönderilmiştir. Bu yolun doğu
ucu ise Türk devletlerinin merkezi olan Orhun Bölgesi’nden
Çin’e kadar uzanmıştır.
Kürk Yolu üzerinde sincap, sansar, tilki, samur, kunduz, vaşak,
gelincik ve geyik gibi tüyleri güzel ve yumuşak olan hayvanların
deri ve postları taşınmıştır. Üzerinde taşınan bu ürünlerden BİLİYOR MUSUNUZ?
dolayı bu yola “Kürk Yolu” adı verilmiştir.
Günümüzden binlerce yıl önce Doğu ülkelerinde kullanılan
baharat, Avrupalılar tarafından fazlaca bilinmiyordu. Kısıtlı
miktarda İpek Yolu üzerinden Avrupa’ya gelen baharat çe-
şitleri Hindistan ve Seylan'dan (Sri Lanka) Kızıldeniz'deki
Akabe Körfezi'ne, Yemen kıyılarına ya da Basra Körfezi'ne
deniz yoluyla taşınırdı. Bu kıyılardaki limanlarda gemilerden
boşaltılan baharat, kara yoluyla Fenike ve Filistin kıyılarına,
Mısır'da İskenderiye'ye ve Karadeniz'e ulaştırılır ve daha
sonra gene deniz yoluyla Avrupa'ya taşınırdı. Hindistan'dan
başlayarak Avrupa’ya ulaşan bu ticaret yoluna Baharat Yolu
denmiştir. Bu yol, coğrafi keşifler sonucunda önemini kaybetti.
Avrupa'da ticaretinin dayandığı temelleri oluşturan ve doğuyu
batıya bağlayan İpek Yolu, güneyi batıya bağlayan Baharat
Yolu, kuzeyi güney ve batıya bağlayan Kürk Yolu zamanla
Müslüman toplulukların eline geçmiştir (Harita 3.5). Kısa
sürede refaha ulaşan İslam ülkeleri Orta Çağ Avrupası’nın
iştahını kabartmış, böylece iki yüzyıla yakın sürecek olan
Haçlı Seferleri başlamıştır. Ticaret yollarını ve Orta Doğu’nun
zenginliğini ele geçirmek için yapılan bu seferler, Avrupa açı-
sından tam bir hayal kırıklığıyla sonuçlanmıştır.
URAL DAĞLARI
SAYAN DAĞLARI
AVRUPA MANÇURYA
Don Nehri İtil Yenikent ALTAY DAĞLARI
Karadeniz Turfan
Hive Semerkant
İstanbul Trabzon Kaşgar
Antakya Tebriz Buhara
Rey Nişabur
Akdeniz Lazkiye Belh Hotan
Şam İRAN Merv
MISIR Basra ÇİN Loyang
HİNDİSTAN
AFRİKA Kızıldeniz Büyük Okyanus
Umman Denizi
Hint Okyanusu Kürk Yolu
İpek Yolu
0 750 km Baharat Yolu
SEYLAN
Harita 3.5
İlk ve Orta Çağ’ın ticaret yolları
Tarihî ticaret yolları yeniden canlandırılabilir mi? Neden? TARTIŞALIM
79