Page 15 - Tarih 9 - Ünite 3
P. 15

ORTA ÇAĞ’DA DÜNYA



               Uzun süre çarşı ile aynı anlamda kullanılan ve yerel bir nitelik
               taşıyan pazarlar ise açık havada yer almış ve genel olarak
               haftanın belirli günleri toplanmıştır.


                 Türk İslam şehirlerinde sıkça görülen kapanlar, toptan ticaretin
                 yapıldığı yerlerdi (yağ kapanı, un kapanı gibi).                BİLİYOR MUSUNUZ?


               Ticaret malları deniz yoluyla taşınırken bazen limanlarda
               mola vermiş, bazen de bu malların yolculuğu limanlarda son
               bulmuştur. Büyük karayollarının her zaman denizle irtibatı
               olmuş ve ticaret yolları bir limanda tamamlanmıştır. Bu ne-
               denle liman kentleri, dünya ekonomisinin en önemli birimle-
               rinden olmuştur. Limanlardan kentlere ulaşan mallar, burada
               hanlar, kapanlar, bedestenler, çarşılar ve pazar yerlerinden
               insanlara ulaşmıştır.
               İnsanlığın ilk dönemlerinde değer ölçüsü ve değişim aracı
               olarak pek çok mal kullanılmıştır. Ekonomik açıdan önemli
               olan madenî paranın ortaya çıkışı ise ticari ve mali gelişme-
               leri kolaylaştırdı. Anadolu’da yapılan kazılarda bulunan ilk
               para örnekleri MÖ VII. yüzyıla ait olup bunları Lidya kralı
               bastırmıştır. Yunan kıyı şehirlerinde bazı girişimci tüccar ve-
               ya bankerlerce reklam aracı olarak bastırılan para, kısa süre
               sonra devlet tekeli hâline dönüşmüştür. Paranın üstündeki                      Görsel 3.9
               kral resmi ya da şehir sembolü, parayı bastıranın gücünü ve              Altın para (Roma)
               ihtişamını göstermiştir. Krallar için para basmak bir egemen-
               lik sembolü olduğu kadar aynı zamanda ekonomik açıdan
               da önemlidir. Metal sikkelerden yapılan ilk paralar, genellikle
               altın ve gümüşten basılmıştır (Görsel 3.9).

               İlk ve Orta Çağ’da Ticaret Yolları
               İlk Çağ’dan itibaren Kral Yolu,                KARADENİZ
               İpek Yolu, Kürk Yolu ve Ba-
               harat Yolu dünya ticaretinde
               hâkim rol oynamıştır (Harita        LİDYA      Ankara    Tokat                      HAZAR
               3.4). Anadolu yollarının altın   Sard      Afyon                                    DENİZİ
               çağı, Pers İmparatoru Dari-           Manisa         Malatya
               us’un yaptırdığı Kral Yolu ile                             Diyarbakır
               başlamıştır. Anadolu’da, Ege                                    Ninova
               Bölgesi’nde bulunan Salihli
               civarındaki Sardes’ten baş-        AKDENİZ                                    PERSLER
               layıp Pers İmparatorluğu’nun
               başkenti Sus’a kadar uzanan
               Kral Yolu, Anadolu yollarının   0   250 km
               belkemiğini oluşturmuştur.                                                      Sus
                                                                                                Harita 3.4
               2 600 km uzunluğundaki Kral Yolu’nun çevresindeki ekono-                           Kral Yolu
               mi merkezleri, Ege kıyısındaki önemli limanlara bağlanmıştır.

               İpek Yolu, İlk ve Orta Çağlarda Çin ve Orta Doğu ile Ba-
               tı ülkeleri arasındaki transit kara ticaretinde kullanılan en



                                                                                                          77
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20