Page 10 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 2.Ünite
P. 10

2. Ünite


               B) İLK TÜRK İSLAM DEVLETLERİNDE TOPLUM



                     HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                  1. İslamiyet’i kabul ettikten sonra Türklerin toplumsal hayatında ne gibi değişiklikler ya-
                     şanmış olabilir? Düşüncelerinizi söyleyiniz.
                  2. Toplumsal hayatta kadının rolü hakkında neler söyleyebilirsiniz?



               2.2. İlk Türk İslam Devletlerinde Toplumsal Yapının Özellikleri



                       Kâşgarlı Mahmud XI. yüzyılda kırktan fazla büyük Türk şehri ile bir hayli kasaba
                  ve köyü ziyaret etmiş, iyice gezip tanıdığı anlaşılan bu yerlerin adlarını kaydetmiştir.
                  Bu kayıtlar, Türklerin o yıllardaki yerleşik hayatı hakkında yeteri kadar bilgi içermektedir.
                                                    Reşat Genç, Kâşgarlı Mahmud’a Göre XI. Yüzyılda Türk Dünyası, s. 49 (Düzenlenmiştir.)

                    Türklerin İslamiyet’i kabul etmesiyle, Türk toplumunun sosyal hayatında büyük değişiklik-
               ler olmuştur. Yukarıdaki metinden de anlaşılacağı gibi İslami Dönem’de Türklerin büyük bir kıs-
               mı yerleşik hayata geçmiş, bunun sonucunda  tarımsal faaliyetler çeşitlenerek artmış ve önem
               kazanmıştır.
                    İslamiyet öncesi Türk toplumunda gündelik yaşamın işleyişini töre belirlerken, İslamiyet’in
               etkisiyle töre kurallarının yanında İslami gelenek ve görenekler de etkili olmaya başlamıştır.
                    İlk  Türk  İslam  devletlerinde  toplum,  ilk  Türk  devletlerinde  olduğu  gibi  yönetenler  ve
               yönetilenler  olmak  üzere  iki  kısımdan  oluşmaktaydı.  Yönetenler  sınıfında  hanedan  üyeleri,
               asker, vali ve din adamları yer alırdı. Toplum yapısının en üstünde bulunan hükümdar, eski
               Türklerde olduğu gibi adaletli, halka karşı sorumluluklarını bilen ve cesaretli hanedan üyeleri
               arasından seçilirdi.
                    İlk Türk Devletlerinde olduğu gibi Türk İslam devletlerinde de bir sosyal tabakalaşma görül-
                                                         mediği için zeki ve kabiliyetli olanlar devletin en üst
                                                         kademesine kadar yükselebiliyordu.
                                                             İlk  Türk  İslam  devletlerinden  olan  Karahanlı
                                                         Devleti’nin  toplum  yapısının  çoğunluğu  Türklerden
                                                         oluşmuştur. Karahanlı Devleti bu özelliğinden dolayı
                                                         Türk İslam kültürünün sonraki nesillere aktarılma-
                                                         sında köprü vazifesi görmüştür.
                                                             Gazneliler; Türkler, Gurlular, Hindular ve İranlı-
                                                         lar gibi farklı unsurlardan meydana gelmişti. Büyük
                                                         Selçuklularda  Türkler,  İranlılar  ve  Araplar;  Türkiye
                                                         Selçuklularında ise Türklerle birlikte Süryaniler, Er-
                                                         meniler  ve  Rumlar  bulunuyordu.  Üç  toplumda  da
                                                         devletin yöneticileri Türklerden oluşuyordu.
                                                             Türklerin İslamiyet’i kabul ettiği ilk dönemlerde
                                                         eski Türk toplum yaşantısının etkileri yoğun olarak
                                                         görülmüş, Büyük Selçuklu Devleti’nin kurulmasıyla
                                                         birlikye,  Türk  kültürünün  yanında  İran  ve  Arap
                                                         kültürü de etkili olmaya başlamıştır.
                                                             Türk  İslam  devletlerinde  şehir  hayatı  yaygınla-
                                                         şınca şehirlerde cuma cami (Görsel 2.11) ve medrese
                                                         gibi  İslam  kültürünün  etkileri  görülmüş,  halkın  gi-
                                                         yim kuşam, tutum ve davranışları da değişmeye baş-
               Görsel 2.11:  Mescid-i Cuma Camisi (İsfahan)  lamıştır.




                                                            74
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15